گوگل، تـولـدت مبـارک



















Blog | Profile | Archive | Email | Design by | Name Of Posts


فقط خوشگلا بیان

هر چی دوست داری

گوگل، تـولـدت مبـارک

بزرگترین غول اینترنتی 13 ساله شد !

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بزرگترین غول دنیای اینترنت، گوگل، ۲۷ سپتامبر 2011 (۵ مهر 1390) وارد سیزدهمین سال از زندگی خود شد. اگر توجه کرده باشید گوگل لوگوی دیروز خود را با یک کیک و 13 شمع روشن به خود اختصاص داد و به این ترتیب، روز تولد بزرگترین موتور جستجوی دنیا را جشن گرفت و این درحالیست که گوگل هر ساله در ۲۷ سپتامبر سالروز تولد خود را جشن می‌گیرد.

در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ شرکت گوگل تاسیس شد، ۱۱ روز بعد، دامنه Google.com ثبت شد و ۲۷ سپتامبر به طور رسمی فعالیت آن‌ آغاز شد و می توان گفت در 27 سپتامبر 1998 گوگل رسماً متولد شد. این جستجوگر که امروز علاوه بر طبقه بندی وب سایتها به ارائه خدماتی چون عکس، اخبار، نقشه، فیلم، پست الکترونیک و شبکه اجتماعی می پردازد، لوگوی امروز خود را به سالروز تولدش اختصاص داده است.

این شرکت امروز از چنان شهرتی برخوردار است که در بسیاری از زبانها واژه "گوگل" به عنوان یک فعل وارد فرهنگ لغات شده است. به طوریکه برای مثال فعل "to google" در زبان انگلیسی، فعل "googeln" در زبان آلمانی و فعل "googlare" در زبان ایتالیایی در فرهنگ لغات به معنی "جستجو کردن در روی وب" است.

در سال 1995 یک دانشجوی دکتری به نام "ماسیمو مارکیور" الگوریتمی به نام موتور جستجوی Hyper Search را نوشت و این الگوریتم را در کنفرانس جهانی شبکه جهانی وب معرفی کرد. سپس "لری پیج" و "سرگی برین" دو دانشجوی دانشگاه استانفورد برپایه این الگوریتم، تئوری توسعه یک موتور جستجو برپایه تجزیه ریاضی روابط میان وب سایتها را ایجاد کردند و در 15 سپتامبر 1997 مجوز تاسیس شرکت گوگل را به ثبت رساندند. به این ترتیب یکسال بعد یعنی در 27 سپتامبر 1998 رسما فعالیت این جستجوگر آغاز شد. لری پیج و سرگی برین، در سال ۱۹۹۸ گوگل را تنها با چهار دستگاه کامپیوتر و سرمایه مالی ۱۰۰ هزار دلار راه اندازی کردند. آن‌ها معتقد بودند که یک موتور جستجوی قوی، می تواند دنیا را تغییر دهد.

این دو بنیانگذار برای این موتور خود به دنبال اسمی می گشتند که بتواند توانایی این جستجوگر را در سازماندهی تعداد نامحدود اطلاعات موجود در روی وب به خوبی نشان دهد. به همین دلیل تصمیم گرفتند از واژه موجود "گوگول" Googole استفاده کنند. این واژه را نوه "ادوارد کاسنر" ریاضیدان آمریکایی در سال 1938 برای شرح عدد 1 که در مقابل آن تا 100 صفر قرار گیرد اختراع کرده بود که به نظر برین و پیج این واژه می توانست به خوبی بیانگر وسعت و بیکرانگی وب باشد.

از سویی دیگر، این واژه یک بازی با کلمات بود. در حقیقت Google شباهت بسیاری به واژه goggles به معنی عینک داشت و می توانست نشان دهد گوگل قادر است اعماق شبکه را به گونه ای کشف کند که شبیه به "یک نگاه از نزدیک" به آن باشد.

در مورد سرورها، رایانه ها و پایگاههای اطلاعاتی گوگل چندان اطلاع دقیقی منتشر نشده است. چراکه گوگل هرگز تعداد دقیق رایانه ها و پایگاههای اطلاعاتی خود را فاش نکرده است. باوجود این، اعتقاد بر این است که شرکت مانتین ویوو حداقل از 35 پایگاه اطلاعاتی استفاده می کند که بیشتر آنها در ایالات مختلف آمریکا، به ویژه کارولینای جنوبی واقع شده اند.

این شرکت همچنین 12 پایگاه اطلاعاتی در اروپا دارد که از این تعداد، 3 پایگاه در آلمان و 2 پایگاه در هلند است و در کشورهای بلژیک و لیتوانی و سوئیس و شهرهای مسکو، لندن، پاریس و میلان نیز 1 سرور دارد.

گوگل از یک پارک رایانه ای استفاده می کند که در آن بیش از 500 آدرس IP ثبت شده است و احتمالاً هر واحد مجزا از جستجوهای این موتور از صدها و یا هزاران دستگاه رایانه استفاده می کند. به طوریکه این شرکت برای پردازش اطلاعات، تضمین محتواها، سازماندهی و شکل دهی شبکه خود، پاسخ به جستجوها و دسته بندی وب از بیش از 450 هزار رایانه BSD و GNU/Linux بهره می گیرد.

به خاطر این توان بالای محاسباتی، گوگل قادر است تنها در مدت چند هزارم ثانیه بر روی میلیونها صفحه وب جستجوهای خود را انجام دهد و به همین دلیل به عنوان پربازدیدترین و بزرگترین جستجوگر دنیا شناخته می شود.

در حالی که گوگل سیزدهمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد، پرونده ای در کمیته قضایی سنای امریکا در حال پیگیری بی‌طرفی این موتور جستجو در نمایش نتایج جستجو است و از سوی دیگر در حال رقابت با رقیبی قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی است، به نام فیس‌بوک. با این حال، شرکت گوگل اکنون قدرت بلامنازع دنیای اینترنت است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در جمعه 6 / 7 / 1390برچسب:,ساعت5 بعد از ظهرتوسط mahsa | |